Hätte ich doch lieber bei Amazon bestellt

0x26609896D8F9B7AE433F9E6D8D2A1577 One Mess Gallery @ belvedere 21
22. März bis 7. April 2019
ERÖFFNUNG: 22. März, 19:00 – 21:00
FINISSAGE: 7. April, 19:00 – 21:00
Dino Team: Florian Boka, Lisa Jäger, Claudia Lomoschitz, Tobias Pilz, Julia Riederer
Invited artists: Bartosz Dolhun, Kasper Hesselbjerg, Suzie Léger & Katarina Csanyiova, Xenia Lesniewski, Bert Löschner, Line Lyhne, Maitane Midby, Philipp Pess, Christian Rothwangl
Text / Audio: One Mess Gallery
Performed by: Salvatore Viviano

 

OMGDino_01

 

OMGDino_05

 

Belvedere 21: Über das Neue - Midissage: One Mess Gallery, PFERD & SORT (22.3.2019) | https://esel.cc/UeberDasNeue_Midissage01 | Foto: eSeL

 

529B0435_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

529B0385_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

529B0241_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

HÄTTE ICH DOCH LIEBER BEI AMAZON BESTELLT

Ohne Menschen Geht‘s auch. Künstlerische Arbeiten als Fundstücke einer vergangenen Ära: Imaginieren wir diese zu einem Körper, stellt sich die Frage, wie sich dessen Gestalt zeigt. In der Ausstellung wird sich vergangenen Wesen und dem Wesen der Kunst mit kritischer Fabulation genähert. Das tote, das unbelebte Objekt.1 Wie wird zeitgenössische Kunst ausgesehen haben werden? Vorstellung und Kapazität sind endlich und zugleich unendlich. “Why early curators first set T. Rex in a predator‘s stance, it was because the ceilings in museums were too high, and they had to fill the space.“2 Kunstwerke werden von den Giganten der Kunst inkorporiert, im Bauch der Institutionen ruht Unverdauliches. Der Atem der Dinosaurier schwebt noch in unserer Atmosphäre. Auf den Spuren der Ökonomie des Aussterbens: Weil alles so bequem ist, werden wir irgendwann zugrunde gehen.OMG_HANDOUT_FINAL_ENDGULTIGOne Mess Gallery ist ein 2015 von Künstler_innen initiiertes Projekt, welches sich durch kollaborative sowie performative Formate auszeichnet. Der Off-Space befindet sich im Müllraum des Palais Montenuovo gegenüber des Bundeskanzleramtes. Schon am Eingang werden mit den auf der Straße postierten Mülltonnen Fragen nach Elitarismus, Nutzungsspezifik, Aneignung und Besitz gestellt. One Mess Gallery war unter anderem mit dem Waffenstand “OMG Armory Safety Solutions” auf der Parallel Vienna, mit der bürokratisch- performativen Installation “Passierschein K2 – Organisation du Melangement Gouvernmental” im Kunstraum Super und im Rahmen des 365 Festivals mit betastbaren Skulpturen auf Strandhandtüchern unter dem Titel “Oberfläche Mit Gefühl” vertreten. Für die Ausstellung im Belvedere 21 arbeiteten Florian Botka, Lisa Jäger, Claudia Lomoschitz, Tobias Pilz und Julia Riederer künstlerisch sowie kuratorisch zusammen. “The early curators had to smash and whittle T. Rex‘s bones and then remove vertebrae to assemble him into that fighting posture.”3

logo-21-neu

TRANSLATE THIS PAGE… 

Artistic works as the excavations of an era long gone: if we imagine them as one body, what would it’s gestalt would look like? Extinct nature and the nature of art are approached through critical fabulation within this exhibition. The dead object, the inanimate object.1 How will contemporary art have had looked like? Imagination and capacities are finite and endless at the same time. “Why early curators first set T. Rex in a predator‘s stance, it was because the ceilings in museums were too high, and they had to fill the space.”2 The giants of the incorporate artworks, indigestible remnants are resting in the bellies of institutions. The dinosaur’s breath still levitates in our atmosphere. Tracing the economy of extinction: Because everything is so convenient, our lives will eventually perish.

One Mess Gallery was initiated by a group of artists in 2015, the project is characterized by collaborative and performative formats. The Off-Space it is located in the garbage room of the Palais Montenuovo, opposite of the Federal Chancellery. During exhibitions the waste bins are positioned outside the entrance on the side walk, thereby raising questions on elitism, usage, appropriation and ownership. One Mess Gallery participated for example with a booth for security concepts, the “OMG Armory Safety Solutions” at the art fair Parallel Vienna, built the bureaucratic-performative Installation “Passierschein K2 – Organisation du Melangement Gouvern- mental” at the Kunstraum Super and placed touchable sculptures on bathing towels in their exhibition “Oberfläche Mit Gefühl” during the 365 art festival. For the exhibition at Belvedere 21 Florian Botka, Lisa Jäger, Claudia Lomoschitz, Tobias Pilz and Julia Riederer worked together as artists and curators. “The early curators had to smash and whittle T. rex’s bones and then remove vertebrae to assemble him into that fighting posture.”3

(1) W.J.T. Mitchell (2005): Das Leben der Bilder. Eine Theorie der visuellen Kultur. München: C.H.Beck

(2, 3) Hitt, Jack (2001): Dinosaur Dreams. Reading the bones of America’s psychic mascot. Harper’s Magazine: New York.

 

Fotos: Maria Ritsch, eSeL, Tobias Pilz

 

AUDIOGUIDE
Text: One Mess Gallery
Performed by: Salvatore Viviano

 

OMGDino_29

 

OMGDino_25

 

 

 

Kasper Hesselbjerg
Model of Sausage Abundance, 2018
20 x 30 x 50 cm
Meat of bison, chicken, common wood pigeon, crocodile, duck, fallow deer, goat, goose, guinea fowl, hare, kangaroo, lamb, ox, partridge, pheasant, pork, poussin, rabbit, red deer, roe deer, sika deer, turkey, wild boar and zebra, pepper, oxen sausage casing.

 OMGDino_39

 

529B0147_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

 

Christian Rothwangl
o.T., 2018
180×120 cm
Gesso, Tusche, Spraypaint auf Baumwolle / Gesso, Ink, Spraypaint on canvas

 OMGDino_14

 

OMGDino_32

 

 

Bert Löschner
KIM II, 2019
56 x 58 x62 cm
Epoxidharz, Glasfaser, Kunstfell

 OMGDino_26

 

OMGDino_38

 

 

Philipp Pess
The field really does have eyes, the wood really does have ears. Verse 2, 2019
120×90
Pigmentprint

 OMGDino_22

 

OMGDino_34

 

 

Bartosz Dolhun
Entfernte Verwandte, 2019
Variable Size
Wood, Metal

 OMGDino_37

 

 

Line Lyhne
La Linea, 2019
75 x 50 x 10 cm
Handcarved Untersberg marble, bended silver fork bracelet

 OMGDino_15

 

OMGDino_19

 

 

Xenia Lesniewski
AINEX Papers Series, 2019
4 works, 19 cm x 29,5 cm
Pen on paper

OMGDino_21

 

529B0195_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

 

Suzie Léger, Katarina Csanyiova
Apropos Of Logic, 2016
Video 5‘ 33“ / HD 1920 x 1080

OMGDino_18

 

OMGDino_47

 

 

Maitane Midby
Nokia 1616, 2007
01 x 04 x 10 cm
White marble, duct tape

OMGDino_48

 

529B0155_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

529B0283_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

529B0398_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

529B0412_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

529B0424_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

529B0430_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

529B0335_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

529B0183_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

Belvedere 21: Über das Neue - Midissage: One Mess Gallery, PFERD & SORT (22.3.2019) | https://esel.cc/UeberDasNeue_Midissage01 | Foto: eSeL

 

Belvedere 21: Über das Neue - Midissage: One Mess Gallery, PFERD & SORT (22.3.2019) | https://esel.cc/UeberDasNeue_Midissage01 | Foto: eSeL

 

529B0501_omg_21erhaus_fotos_ritschmaria

 

Florian Botka, Lisa Jäger, Claudia Lomoschitz, Tobias Pilz, Julia Riederer
Dino, 2019
6 x 8 x 3 m
Steel profiles, blind rivets, screws